Kisah Seram: Hantu Berkeliaran Di White House

Wednesday, October 08, 2014 by
 White House


 
WHITE House di Washington merupakan pejabat dan kediaman Presiden Amerika Syarikat. Semenjak White House mula diduduki pada tahun 1800, terdapat banyak khabar angin kisah seram menghantui Pejabat dan Kediaman Presiden Amerika Syarikat tersebut.

Pada satu program perbualan yang dikendalikan oleh Jay Leno, Jenna anak kepada Presiden Bush memberitahu bahawa suasana menakutkan itu berlaku dekat pendiangan di dalam bilik tidurnya di White House.

Jenna yang berumur 27 tahun dan merupakan seorang guru dan kini menjadi koresponden pendidikan untuk program televisyen Today Show berkata: "Saya mendengar suara hantu. Semasa saya sedang tidur, tiba-tiba saya mendengar muzik tahun 1920-an."

"Saya dapat mendengarnya. Saya berlari memasuki bilik kakak saya. Dia (kakaknya) seperti tidak percaya (apa yang didengarinya).

"Pada minggu berikutnya, kami tidur bersama di dalam bilik saya. Telefon kemudian berdering menyebabkan kami terjaga."

Menurutnya, mereka kemudian tidur semula tetapi bunyi muzik kedengaran dari tempat pendiangan.

"Kami melompat ke atas katil dan kemudian bertanya kepada kakitangan di tempat pendiangan.

"Kami cuba untuk menjadikannya rasional tetapi mereka (kakitangan White House) menyatakan bunyi itu kedengaran pada setiap masa," kata Jenna dalam program itu baru-baru ini.

Jenna dan keluarganya tinggal di White House dari 2001 hingga 2009.

Namun, dia mengaku tidak pernah melihat hantu bekas Presiden AS, Abraham Lincoln yang dikatakan kerap berkeliaran di White House.

Hantu Lincoln dilaporkan berjalan di tangga tingkat dua, mengetuk pintu dan berdiri dekat beberapa buah tingkap.

Bekas Perdana Menteri Britain, Winston Churchill turut enggan tidur di bilik Lincoln selepas dia melihat hantu bekas presiden AS itu di bilik tersebut.

Bekas Setiausaha Negara AS, Hillary Clinton pernah menyatakan mengenai suasana menakutkan di White House semasa tinggal di kediaman tersebut semasa suaminya Bill Clinton menjadi presiden.

Hillary memberitahu program Rosie O'Donnell Show: "Anda tahu, mungkin terdapat hantu di sana (White House). Ia merupakan sebuah rumah besar yang lama dan apabila lampu tidak dipasang dan gelap, sebarang pergerakan akan mendapat perhatian anda."

Harry Truman yang pernah tinggal di White House semasa menjadi presiden pernah menulis mengenai hantu di kediaman tersebut.

"Pada pukul 4 pagi, saya terjaga kerana terdapat ketukan di pintu bilik tidur. Tidak ada sesiapa di situ (pintu).

"Celaka! Tempat ini berhantu," kata Truman.

Selain daripada itu terdapat banyak kisah-kisah seram yang berlaku di White House.

Hantu Dolley Madison, isteri kepada James Madison, sering muncul di Taman Bunga Ros yang dia ditanam. Ada juga yang dilaporkan kelibat Hantu Kucing di ruangan bawah tanah Rumah Putih yang jarang dilihat.

Apabila ia muncul, ia meramalkan bencana negara. Seorang pengawal Rumah Putih melihat ia seminggu sebelum kejatuhan pasaran saham pada 1929 dan ia juga dilaporkan dilihat sebelum pembunuhan Kennedy pada tahun 1963.

Hantu Abigail Adams 'telah dilihat tergantung di dobi di Bilik Timur - dia muncul kerap semasa pentadbiran Taft dan selewat 2002 dan sering disertai dengan bau sabun dobi.

Lincoln sendiri memberitahu isterinya dia bermimpi pembunuhan sendiri tiga hari sebelum ia benar-benar berlaku. Isteri Calvin Coolidge melaporkan melihat hantu Lincoln berdiri di tetingkap Pejabat Oval, tangan tergenggam di belakangnya merenung ke luar tingkap (seperti anak perempuan Reagan melihat seorang tokoh di dalam kelibat yang sama.)

Valet Franklin Roosevelt berlari menjerit dari Rumah Putih selepas melihat hantu Lincoln. Eleanor Roosevelt, Ladybird Johnson dan anak perempuan Gerald Ford Susan semua merasakan kehadiran Lincoln berhampiran perapian di Bilik Tidur Lincoln ini.

0 comments:

Post a Comment

KOMEN @ AKU BUDAK KOLA©