Penduduk Flat Minum Air Mayat...

Friday, May 20, 2011 by
http://akubudakkola.blogspot.com


Singapura - Penduduk di beberapa buah flat di Woodlands tidak menyedari bahawa mereka menggunakan air termasuk untuk memasak adalah daripada sebuah tangki air yang mengandungi mayat reput seorang pembantu rumah warga Indonesia yang mati, lapor akhbar Straits Times semalam.

Mereka hanya mengetahui tangki air itu mengandungi mayat wanita tersebut selepas membuat aduan kerana air paip kelihatan berwarna kekuningan dan agak berbuih.

Empat penduduk flat itu di Blok 686B, Woodlands Drive 73, menghubungi Majlis Perbandaran Sembawang untuk membuat aduan tersebut.

Seorang jurucakap polis memberitahu agensi berita Associated French Press, seorang lelaki warga Bangladesh berusia 27 tahun telah ditangkap berhubung kematian pembantu rumah tersebut yang berusia 30 tahun.

Mayat wanita itu ditemui di dalam salah satu daripada lapan tangki air di atas bumbung flat setinggi 15 tingkat itu kelmarin selepas polis menerima panggilan daripada seorang pemberi maklumat dipercayai rakan lelaki Bangladesh tersebut.

"Kejadian ini amat menjijikkan. Semua keluarga saya memakan habis seperiuk sup kacang hijau yang dimasak pada pagi ini,"
kata seorang penduduk flat tersebut, Choi Ah Moi.

Seorang suri rumah berusia 33 tahun, Ally Lee pula berkata, pembantu rumahnya memasak mi sup untuk anak perempuannya dengan menggunakan air mayat tersebut. "Saya fikir saya mahu membawa anak perempuan saya berjumpa dengan doktor," katanya.

Pembantu rumah itu bekerja di sebuah flat di tingkat enam dan semasa ditemui mayatnya tersebut didapati mengalami luka di belakang badan selain memakai baju-T dan seluar bermuda.

Pengurus Besar Majlis Perbandaran Sembawang, Soon Min Sin berkata, semua air di lapan tangki itu dibuang dan dibasuh dengan menggunakan bahan pembersih kuman.- Agensi 


MAYAT DITEMUI DALAM TANGKI AIR
 
Ramai masih kurang selesa guna air untuk minum

BEKALAN air yang terputus sudah dipulihkan, namun sebilangan penduduk Blok 686B Woodlands Drive 73 masih kurang selesa menggunakan air tersebut untuk diminum atau memasak menyusuli penemuan mayat dalam tangki air di blok berkenaan kelmarin.

Malah, ada juga yang berharap pihak berkuasa dapat melanjutkan bekalan air sementara sehingga hujung minggu ini.

Tinjauan Berita Harian ke blok itu semalam mendapati bahawa beberapa penduduk lebih selesa mengambil air daripada saluran paip sementara yang dipasang Majlis Bandaran Sembawang dengan bantuan agensi air negara, PUB.

Saluran air sementara itu menggunakan bekalan daripada sebuah pili bomba berdekatan.

Seorang penduduk, Encik Muhamad Fazalee Ebudaen, 41 tahun, berkata beliau dimaklumkan pihak majlis bandaran mengenai pemulihan bekalan air namun masih kurang selesa menggunakan air tersebut.

'Kami diberitahu menerusi notis pemberitahuan yang dikirimkan pada sebelah pagi agar membuka paip air selama lima minit sebelum menggunakannya.

'Namun saya masih kurang selesa menggunakan air ini untuk memasak atau meminumnya. Oleh itu saya pergi ke bawah untuk mendapatkan bekalan air,' kata ayah dua anak itu.

Bekalan air di blok tersebut dihentikan kelmarin selepas mayat seorang pembantu rumah warga Indonesia ditemui dalam tangki air yang terletak di bumbung blok itu.

Wanita tersebut dipercayai bekerja dengan sebuah keluarga di tingkat enam blok berkenaan.

Namun, wartawan yang mengunjungi unit flat itu petang semalam mendapati pagar dan pintu unit tersebut berkunci dan penghuninya tiada di rumah.

Menurut jiran-jiran, mereka tidak kenal mangsa tersebut.

Ketika dihubungi semalam, polis mendedahkan bahawa mangsa yang berusia 30 tahun itu dikenali hanya dengan nama Ruliyawati.

'Pihak kedutaan telah dimaklumkan mengenai kematian tersebut,' kata jurucakap polis.

Polis menambah, seorang lelaki warga Bangladesh, yang dipercayai pekerja penyenggaraan di kejiranan itu, telah diberkas dan akan dihadapkan ke mahkamah hari ini kerana disyaki terlibat dalam kejadian tersebut.

Ekoran penemuan mayat di dalam tangki itu, penduduk turut berharap agar bekalan air sementara dapat dilanjutkan hingga hujung minggu ini.

Bagi Encik See Kim Poh, 60 tahun, beliau masih berasa geli untuk menggunakan air di bloknya buat beberapa hari ini.

'Loya tekak saya nak gunakan air ini setelah fikirkan berapa lama mayat itu berada dalam tangki air itu.

'Saya harap pihak berkuasa dapat lanjutkan bekalan air sementara itu beberapa hari lagi sehingga kami rasa selesa gunakan air daripada tangki blok,'
katanya sambil mengisi air ke dalam baldi di kolong blok tersebut.

Kejadian itu juga membuka peluang kepada seorang usahawan menawarkan khidmatnya.

Seorang jurutera, Encik Mark Wong, misalnya telah mengedarkan warkah kepada penduduk menawarkan khidmat ujian air secara percuma.

Ketika dihubungi, beliau berkata pihaknya berupaya melakukan ujian untuk memastikan air itu selamat diminum.
-BHS
















0 comments:

Post a Comment

KOMEN @ AKU BUDAK KOLA©