Tutorial Cara Menggunakan 'Windows Movie Maker'

Friday, September 13, 2013 by


Windows Movie Maker atau singkatannya WMM adalah satu program untuk mengedit video yang sangat simple , ianya direka  untuk pemilik PC dengan sedikit pengalaman untuk membuat video sendiri . Windows Movie Maker menyokong  hampir semua format video , movie , media , MP3 dan lain-lain .

Beberapa keistimewaan WMM :
1. Mengimport video klip dari video kamera digital
2. Menyimpan seluruh koleksi video rumah di komputer PC
3. Mengatur klip-klip sesuai dengan urutan yang kita inginkan
4. Menggunakan efek Fade atau Dissolve antara klip
5. Membuat tajuk , muzik latarbelakang , efek suara, dan menambahkan  suara ke dalam klip video kita .

Berikut adalah  cara menggunakan Windows Movie Maker :
1. Lihat pada muka hadapan desktop computer anda , kemudian anda

• klik START
• klik PROGRAMS ,  pilih ACCESSORIES ,  WINDOWS MOVIE MAKER dan anda akan dibawa terus ke program windows movie maker. Kemudian , ikuti langkah berikut .

2. Klik pada FILE dan klik NEW PROJECT (ctrl+N) .

3. Kemudian klik FILE lalu klik OPEN PROJECT untuk mengambil gambar di folder yang akan kita edit di Windows Movie Maker .

4. Pilih gambar yang akan di edit kemudian  klik OPEN , maka muncullah gambar tersebut di Windows movie maker .

Dalam Windows Movie Maker, Anda boleh merakam atau mengimport dari media lain dan anda dapat mengeditnya secara langsung sebelum hasil rakaman tersebut disimpan . Proses editing ini di lakukan dalam paparan  STORYBOARD atau TIMELINE .

5. Dalam menggunakan Windows Movie Maker ini , saya sering menggunakan proses editing dalam tampilan STORYBOARD . Dengan cara klik kanan , dan klik ADD STORYBOARD , maka akan dipaparkan gambar tersebut dalam dalam paparan storyboard . perhatikan gambar di bawah ini .

6. Kemudian , jika kita ingin mengeditnya lebih baik lagi , Anda boleh menambahkan Video Transitions dalam movie Anda , dengan cara klik COLLECTIONS , lalu klik VIDEO TRANSITIONS . Maka akan muncul kotak dialog yang berisi macam – macam video transitions dalam berbagai bentuk .

7. Pilih salah satu bentuk , misalnya transitions BARS atau CHECKERBOARD ACROSS , dan contohnya akan muncul , seperti yang di bawah ini :

8. Kemudian dalam bentuk transitions checkerboard across , klik kanan lalu copy ke tampilan Storyboard dan akan sendirinya bentuk itu dipaste ke paparan tersebut .

9. Sesudah itu jika kita ingin melihat hasil dari bentuk transitions tersebut , lihatlah di video priview , maka hasilnya adalah seperti berikut .

10. Setelah selesai . apabila Anda ingin menyimpannya , maka langkah-lagkahnya adalah sebagai berikut :
• Klik FILE
• Klik SAVE MOVIE FILE ,
• Dan terakhir , klik NEXT dan maka movie yang Anda buat akan tersimpan secara automatik

11. Akhir sekali selepas video yang anda edit tadi telah disimpan anda boleh lihat hasilnya dengan menggunakan window movie player .



0 comments:

Post a Comment

KOMEN @ AKU BUDAK KOLA©