N Pathmanabhan dan 3 Pekerja Ladangnya Dihukum Gantung Sampai Mati

Thursday, May 23, 2013 by
 N Pathmanabhan (dua dari kiri)  dan tiga pekerja ladangnya dihukum gantung sampai mati oleh Mahkamah Tinggi.


SHAH ALAM: Bekas peguam N Pathmanabhan dan tiga pekerja ladangnya dihukum gantung sampai mati oleh Mahkamah Tinggi di sini, tadi selepas didapati bersalah atas tuduhan membunuh jutawan kosmetik, Datuk Sosilawati Lawiya dan tiga individu lain di Ladang Gadong, Banting pada 30 Ogos 2010.

Hakim Datuk Akthar Tahir memutuskan demikan selepas mendapati pihak pembelaan gagal menimbulkan keraguan munasabah terhadap kes pendakwaan.

Pathmanabhan, 44, serta tiga pekerja ladang iaitu T Thilaiyalagan, 22, R Matan, 23, dan R Kathavarayan, 33, dibicarakan atas tuduhan membunuh Sosilawati, 47, pegawai bank Noorhisham Mohamad, 38, peguam Ahmad Kamil Abdul Karim, 32, dan pemandu Sosilawati, Kamaruddin Shamsuddin, 44.

Mereka melakukan perbuatan itu di Lot nombor 2001, Jalan Tanjung Layang, Tanjung Sepat, Banting, 30 Ogos 2010.



Bagi kesalahan itu, mereka didakwa mengikut Seskyen 302 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman gantung sampai mati jika didapati bersalah.

Pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya Ishak Mohd Yusoff, Saiful Edris Zainuddin, Idham Abd Ghani, Siti Rohaida Che Hamid dan Nur Azimul Azami Mohamad Nor.

Sementara Pathmanabhan diwakili peguam Manjeet Singh Dhillon dan Pushpa Ratnam, Thilaiyalagan diwakili Gurbachan Singh, Matan diwakili peguam Amer Hamzah Arshad manakala Kathavarayan diwakili peguam Hasshahari Johari Mawi.

Perbicaraan yang bermula pada 4 Julai 2011 berjalan selama 113 hari dengan 108 saksi pendakwaan dan 30 saksi pembelaan dipanggil memberi keterangan serta 742 bahan bukti dikemukakan selain 6, 000 nota prosiding dikemukakan kepada mahkamah.

Sementara itu, Erni Dekritawati atau lebih dikenali sebagai Rita berkata, keputusan itu telah menutup keresahan beliau dan keluarganya sejak tiga tahun lalu.

"Saya dan keluarga saya berasa amat berpuas hati dan berterima kasih kepada mahkamah dan rakyat Malaysia yang telah menyokong kami," katanya kepada pemberita di luar Mahkamah Tinggi Shah Alam.

Turut hadir di luar mahkamah adalah Suzana Radin Pangat, isteri pegawai bank Noorhisham Mohamad, 38, yang merupakan salah seorang daripada mangsa pembunuhan.
Suzana

"Saya menghormati keputusan mahkamah dan saya lega kematian suami saya telah mendapat keadilan," katanya sambil menangis.

Sementara itu, hari ini merupakan hari yang suram dan menyayat hati untuk keluarga dan rakan-rakan tertuduh ketiga, R. Matan, yang berlari ke arah Matan selepas dia dibawa keluar dari mahkamah.

Kumpulan anak-anak muda ini nampak tenang tetapi mengalirkan air mata sebaik sahaja melihat Matan dan memilih untuk tidak bercakap dengan pemberita.


0 comments:

Post a Comment

KOMEN @ AKU BUDAK KOLA©